Pappersförsäljning

Information om Pappersförsäljning i Skövde HF

Skövde HF har under flera år sålt toalett och hushållspapper för att förbättra ekonomin. Papper är något alla behöver och tillsammans med vår partner Föreningspapper kan vi erbjuda ett bra papper.

Pappret köps in till ett fördelaktigt pris och sen sätts ett försäljningspris som skall ge en marginal för att kunna ge provision till ungdomslagen.

Vi har tre försäljningstillfällen per säsong.

Pappersförsäljning omgång 1/3

Försäljningsperiod:        26/9 – 11/10

Utlämningsdag:             Onsdag 23/10 kl.16:30-18:30

Utlämningsplats:           SH Säljlager, Rattvägen 7 Skövde

Vilka måste sälja papper? 

Som spelare i Skövde HF är det obligatoriskt att klasserna U9-Akademin ska omfattas av pappersförsäljningen.

I handbollsskolan (U6-U8) är det frivilligt att köpa papper. Vilken klass tillhör ditt barn? Se här: https://skovdehf.se/klasser-och-lag/

Minimiantal och Friköp

Vid varje tillfälle är minimiantalet 5 balar per försäljningsomgång, dvs minst 15 balar totalt per säsong.

Friköp är en möjlighet för den som av någon anledning inte vill/kan delta i pappersförsäljningen. Friköpets summa motsvarar ungefär det inkomstbortfall som en utebliven minimiförsäljning utgör.

Friköpet kostar 450 kr vid varje tillfälle och ingen provision tillfaller då laget utan endast föreningen.

Priser och förtjänster

Priserna har ett pålägg på vårt inköpspris som skall generera den vinst vi budgeterat för.

Vinsten fördelas mellan förening och ungdomslag och därför är utpriset högre än vad du kan hitta i vissa affärer. Dock går vinsten i detta fall till föreningen, inte till affären. Något man kan nämna vid försäljningen.

Fördelningen av vinsten är 25% till lagkassan och 75% till föreningen men detta värderas varje säsong baserat på aktuell ekonomi i föreningen.

Beställning av papper

Beställningen av papper görs i SportAdmins medlemsapp. Se beställningsrutin nedan.

Har man syskon eller vårdnadshavare i föreningen så är det viktigt att tänka på att alla spelare/medlemmar ska göra sin beställning på sin egen inloggning i appen. Man ska alltså inte lägga alla syskons beställning på ett barn eller på vårdnadshavaren. Detta för att provisionen av vinsten ska gå till rätt lag.

Gör man ett köp i fel namn så går det inte att ändra i efterhand i SportAdmin.

Utlämning av papper

OBS! Viktigt att man förhåller sig till de tider som vi har på utlämningen av säkerhetsskäl då det är en arbetsplats med truckar på området! Ingen får befinna sig på området tidigare eller senare än de utsatta tiderna för utlämningen.

När du hämtar ditt papper är det viktigt att du hämtar hela din beställning. Inga delbeställningar får hämtas. Se till att komma förberedd och att du vet vad du ska hämta.

Beställningsrutin i SportAdmins medlemsapp: 

1. Hitta försäljningen

Dina försäljningar samlas i appen under fliken på LAGKASSAN i bottenmenyn. Här visas dina pågående försäljningar och klickar du på VISA ALLA visas även de försäljningar som redan är genomförda. 

Klickar du in på en aktuella försäljningen får du mer information om försäljningen och kan även följa hur det går för laget i försäljningen. Här finner du även din beställningslista, alltså en lista på de beställningar som gjorts för dig på försäljningen.  

2. Börja sälja

Att sälja och ta betalt för dina produkter är enkelt. Det finns två sätt att sälja på genom appen, dels via din personliga webbshop och dels genom att skapa ett nytt köp direkt i appen. 

2.1 Sälj via webbshopen

När du klickar på SÄLJ VIA WEBBSHOP kopieras din unika webbshopslänk. Denna kan du sedan dela till din familj, dina vänner eller på sociala medier. Köparen genomför sitt köp själv via din webbshopslänk, betalning sker i samband med köpet direkt till bankontot som laget angett som mottagarkonto för försäljningen och beställningen samlas i din beställningslista i appen. 

Du som aktiv eller förälder slipper därmed ha pengarna på ditt egna konto eller hålla reda på beställningarna på egen hand. 

2.2 Sälj direkt med appen

Du kan även skapa ett köp och ta betalt av köparen direkt via din app. Detta gör du genom att istället klicka på SÄLJ MED APPEN. Här får du sedan upp en QR-kod som köparen kan scanna med sin Swish-app, eller så kan du välja att betala från din egen enhet. 

Även här sker betalningen direkt till bankontot som laget angett som mottagarkonto för försäljningen och beställningarna samlas i din beställningslista i appen, vilket gör att du som aktiv eller förälder slipper därmed ha pengarna på ditt egna konto eller hålla reda på beställningarna på egen hand.

3. Efter försäljningen 

När försäljningen är avslutad är det dags för dig att leverera produkterna till dina köpare. Din beställningslista finner du genom att gå in på den aktuella försäljningen. Genom att klicka på en köpares namn kan du se vilka produkter den personen har köpt och även se den information som köparen fyllt i vid sitt köp, så som exempelvis kontaktuppgifter. 

När du har levererat produkterna till en köpare markerar du detta enkelt i din app genom att bocka i bockrutan till vänster om personens namn. På så sätt håller du koll på vilka beställningar som är levererade, och dina ledare samt din förening kan också se och följa vilka av dina köpare som fått sina produkter. 

Lathund: Försäljningar för medlemmen : SportAdmin