Om ditt medlemsskap

Skövde HF – spets och bredd med individens utveckling i fokus

Skövde HF grundades 1949 av Herman Somby. Föreningen har sedan början av 1960-talet spelat i Elitserien och Allsvenskan. 2008 blev Skövde HF Svenska Mästare vid föreningens fjärde raka SM-final. Skövde HF har träning och seriespel med ett 25-tal lag igång från handbollsskolan till elitlaget. Skövde HF:s ungdomsverksamhet riktar sig till flickor från 6 års ålder (handbollsskolan) till 18 år (juniorer). Föreningen har som mål att bedriva en bred ungdomsverksamhet där den enskilda individens förmåga tillvaratas och utvecklas på ett sätt som bidrar till att minst två spelare är aktuella för en plats i elitlaget.

Skövde HF har som målsättning att erbjuda god handbollsutbildning, fysisk träning och träning i socialt umgänge. Att tränas i att fungera i grupp, att visa hänsyn till varandra och att vara en god kamrat bidrar till individens idrottsliga och personliga utveckling. Skövde HF:s ungdomsverksamhet bedrivs i huvudsak i Skövde Idrottshall, med undantag av handbolls-skolan som tränar i Rydskolans idrottshall. I Idrottshallen finns även föreningens kansli.

Till dig som spelar i Skövde HF

Vi vill att du ska få en möjlighet att

• utvecklas och ha roligt med dina lagkamrater,
  • få vara aktiv och i rörelse, mest med boll,
  • känna dig trygg i gruppen,
  • bli sedd under träning och match,
  • få pröva på nya utmaningar,
  • kämpa, känna glädje och vinna matcher men också att lära dig att ta en förlust,
  • ha roligt!
Vi förväntar oss att du
  • är ett föredöme för dina klubbkompisar, både på och utanför plan,
  • alltid ger ditt yttersta och är väl förberedd inför träning och match,
  • meddelar din tränare/ledare om du är förhindrad att träna eller spela,
  • är positiv och lojal mot ditt lag, dina lagkamrater och ledare,
  • och dina lagkamrater går och ser A-lagsmatcherna – det är en del av din utbildning till handbollsspelare och inte minst är det roligt!

Till dig som är förälder i Skövde HF

Skövde HF vill tillsammans med dig som förälder, skapa en möjlighet för ditt barn att med handboll i fokus utvecklas som spelare och som individ. Ditt engagemang är avgörande för att vi gemensamt ska kunna skapa förutsättningarna för detta.

Skövde HF tillämpar Svenska handbollsförbundets ”Policy för barn- och ungdomshandboll”, vilket innebär att träningen och spelarutbildning skall syfta till:

• hög rolighetsgrad – spelarna ska känna att de gör framsteg,
  • hög aktivitetsgrad – små grupper på träningen och undvika köer,
  • hög grad av bollkontakt

Samt, från ungdomsnivån, också jobba med

• hög attitydsgrad; att alltid göra sitt bästa!
  • individuella utvecklingsmål

Skövde HF vill även utifrån riktlinjerna i Riksidrottsförbundets ”Idrotten vill” skapa en handbollsverksamhet som ger en positiv idrottslig och social upplevelse/fostran, som ger barnen och ungdomarna förutsättningar att, om de vill, fortsätta sin utveckling i den vuxna handbollen. Skövde HF strävar efter att ha så många lag som möjligt i seriespel och cuper. Syftet med detta är att varje ungdomsspelare skall få så mycket speltid som möjligt. Alla som tränar regelbundet ska få spela i serierna – vi tillåter ingen utslagning i de yngre ungdomslagen p.g.a. elittänkande!

Vi förväntar oss av dig att du som förälder
  • är en god representant för Skövde HF på såväl läktare som i andra sammanhang,
  • är positiv och hejar på och uppmuntrar alla i det egna laget,
  • respekterar domare och motståndarlag,
  • har en öppen dialog med ditt barns tränare/ledare,
  • samverkar med tränare/ledare och andra föräldrar i det egna laget och engagerar dig i
    • administrativa uppgifter kring laget, såsom lagförälder, lagkassör, hantering av lagets hemsida m.m.
    • logistik kring bortamatcher och cuper, då det ofta behövs stöd i form av transport m.m.
    • att vara matchfunktionär vid hemmamatcher
    • i övrigt bidrar till föreningens verksamhet genom att
      • delta när ditt lag har ansvar vid Elitlagets matcher
      • fullgör de åtaganden om obligatorisk försäljning som beslutats vid årsmötet

Men inte minst: Vi vill att du som förälder ska ha en rolig och spännande tid som handbollsförälder i Skövde HF!

mån 08:00 - 13:00
tis 08:00 - 13:00